1402-12-16 09:32
372
0
89056
یادداشت؛

رابطه انتخابات و ایجاد تمدن نوین اسلامی

برگزاری انتخابات در نظام جمهوری اسلامی از نگاه تمدن‌سازی و پیروی از ارزش‌های تمدنی، جلوه جدیدی از گفتمان سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، کنش سیاسی هوشمندانه مردم، به فراخوان‌های متعدد و حجم انبوه تحریم‌های رجال سیاسی، جریان‌های معاند و مخالف نظام و رسانه‌های مهاجم به ارزش‌های انقلاب اسلامی در این دوره انتخابات، به حدی جذاب، جالب و ملموس بود که مقام معظم رهبری در مصاحبه خود در حین مراسم نمادین درختکاری از آن به عنوان «جهاد سیاسی و حرکتی در جهت تمدن نوین اسلامی» یاد کردند.  

از آنجا که هدف انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی است نقش مردم در انتخابات و تحول در مطالبه‌گری‌های آنان از جهت‌های مختلف قابل بررسی است.

مهمترین ممیزه این انتخابات ورود و تولد شعارهای تمدنی بوده است، رشد عقلانیت سیاسی و تعالی خواسته‌های مردم و تبدیل مشارکت‌های مختلف به «مشارکت تمدن ساز» این نوید را بهمراه دارد که، جامعه در حال حیات و سرزنده، دیگران را که مرددند به مشارکت بیشتر تحریک می‌کنند و این مشارکت بالا، و البته هوشمندانه، تاب آوری اجتماعی را برابر تکانه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی دشمن را افزایش داده، و جامعه را به بلوغ سیاسی و استحکام ارزش‌های آن نزدیک می‌کند.

در نگاه تمدن‌ساز مطالبه‌گری‌های مردم از سطوح پایین به مراتب بالاتری ارتقاء می‌یابد و نگاه مردم دیگر به شعارها و گرایش‌ها نیست و بیشتر به سمت عملکرد و رزومه هریک از نامزدهای مجلس متوجه می‌شوند، که این تحولی بزرگ در عرصه سیاسی است.  
در واقع اصالت انقلابی و رشد و تعالی مطالبه گریهای مردم، از درون جامعه در حال جوشیدن است.

خروج مردم از ذیل احزاب سیاسی و دیکته نپذیرفتن از آنها و رجال سیاسی موجود، نوعی ارتقای به طراز انقلاب اسلامی و عقلانیت و منطق اجتماعی پیشرفته است و تسلیم نسخه‌های جریان‌های سیاسی نشدن و چک سفید آنها را نپذیرفتن نشانه رشد عقلانیت در جامعه است.

شایان توجه است که نارسایی‌های تمدن غربی و عبور از لیبرال دموکراسی فرتوت و مشخصه‌های برجسته «مردم سالاری دینی» که موجب عدم پذیرش تمدن غربی توسط مردم شده، نقش مهمی در تعالی و رشد فکری مردم و گرایش آنها به تمدن نوین اسلامی دارد.

در یک نگاه کلی «تمدن نوین اسلامی» چارچوب‌های اصیل وارزشمندی دارد و انتخابات در نظام جمهوری اسلامی وسیله‌ای برای رسیدن به عدالت در دنیا و سعادت در آخرت است این درحالی است که انتخابات در تمدن رقیب یعنی تمدن غرب هدفی جز «رسیدن به قدرت» در این نقطه تفاوت را درک کرده و از آن مراقبت کنند تا مسیر تمدن‌سازی به خوبی پیش رود.

نتیجه اینکه نگاه راهبردی «ایجاد تمدن نوین اسلامی» مسیرهای مختلفی دارد که یکی از مردمی‌ترین و عملیاتی‌ترین آنها، تحول در مطالبات مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر و خبرگان رهبری و عبور از شعارهای دم دستی به شعارها و مطالبات تمدنی و راهبردی آینده نگر است.  

در این نوع نگاه ساخت بیمارستان و تحول در زیرساخت‌های بهداشت و درمان، تحول در زیرساخت‌های آموزش و پرورش و حذف نسخه‌های تمدن غربی نظیر ۲۰۳۰، نگاه ویژه به اقتدار و امنیت و توجه به ساخت مقتدر ملی، توجه ویزه به شفافیت درهمه ارکان نظام و… نظائر آن گفتمان‌های جدیدی بودند که برای به سرانجام رسیدن آن، نیاز به افرادی با دیدگاه تمدنی، تحولی و راهبردی هست.

البته این بخش مهم از بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری، نیاز به بررسی‌ها و هم اندیشی‌های مختلف در اتاقهای فکر حوزه، دانشگاه و محیط‌های فکری و رسانه‌ای دارد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.